mandag 10. januar 2011

BEHANDLING


Jeg er i en situasjon der jeg prøver å få hjelp til gutten min. Det er ikke enkelt. Det er mye å sette seg inn i, og det ingen som kommer med behandlingstilbud, bortsett fra spesialskole, som jeg har nevnt tidligere. Vi må selv oppsøke og undersøke ulike instanser. Jeg ser at gutten min trenger hjelp. Han har et syn på andre mennesker som gjør at han lett kommer i konflikter, og han vil helst holde seg for seg selv. Han føler seg trygg og er stort sett rolig når han er hjemme og får være i fred. Det blir et ensomt og vanskelig liv for ham hvis han får fortsette slik, og det ønsker jeg jo ikke. Det å være sosial er ikke veldig interessant for aspergere. Mitt håp er at det kan trenes opp, men det har jeg ikke fått noe klart svar på ennå.

I tillegg til de utfordringene over, er min sønn plaget av nedstemthet/depresjon og noen tvangshandlinger i perioder. Fortsatt har jeg ikke fått klarhet i om det er noen som har kompetanse til å ta seg av den problematikken, og tilby en form for behandling. Jeg vet jo at BUP kan tilby samtaler, men dette vil ikke min sønn ha nytte av. Jeg tror at dette må utføres av noen som har spisskompetanse på aspergere, og vet hvordan man skal nærme seg. Ingen andre fagfolk innen helse har noe svar på hvem som kan hjelpe eller hvor jeg skal henvende meg. Jeg føler at vi er blitt kasteballer i systemet, det er ingen som tar ansvar. Jeg har også lest om mulige medisiner som kan dempe de psykiske vanskene, men har ikke fått bekreftet at det kan være aktuelt å prøve i vår situasjon. Jeg vet ikke om jeg ønsker at min sønn skal medisineres, men jeg skulle likt å få god informasjon om alle muligheter som kan finnes og som kan hjelpe, så kan jeg ta et valg ut fra det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar