lørdag 8. januar 2011

HVA SLAGS SKOLE?

Google

Det har vært en utrolig tøff uke etter at skolen startet igjen etter juleferien. Min sønn sliter mye med skolevegring, og etter ferier er det spesielt ille. Har hørt at dette er et vanlig problem for asperger-barn. Da har vi kommet ut av den faste rytmen, og det er noe han ikke takler så bra. Har også snakket med skolen denne uka og fikk i stand et stort møte der vi skulle drøfte hva som skal gjøres med skolesituasjonen for at den skal bli bedre for min sønn. Noen fagfolk mener at han bør sendes på spesialskole, Da det er der han kan få behandling. Men vi ønsker ikke dette på grunnlag av tidligere erfaringer. Dessuten har jeg funnet ut at det er spesialisthelsetjenesten som har et stort ansvar her, og det finnes ulike behandlingstilbud som ikke innebærer skolebytte. Jeg er i tvil om min sønn vil få det lettere et annet sted, da han er opptatt av å ikke skille seg ut mer enn han allerede gjør.

Videre mener vi som foreldre at skolen ikke har gjort sitt beste for å gi ham et godt tilbud. Dette har de plikt til. Derfor har jeg hele julen lest meg opp på lover og rettigheter og fagartikler, for å kunne argumentere for hva skolen bør sette inn av ressurser og hvorfor. Mitt håp er at skolen nå skjønner at det er behov for et eget tilrettelagt opplegg hvis min sønn skal trives og fungere på skolen. Her må det tenkes alternativt.

Noe annet min sønn, og mange andre med samme problematikk, sliter med, er såkalte følgediagnoser. Det dreier seg ofte om tvangshandlinger eller ulike psykiske vansker. I vårt tilfelle er det begge deler. Slike følgediagnoser skal jeg ta for meg i et annet innlegg. Det som er poenget her, er at min sønns problemer med skolen, gjør at hans psykiske helse blir dårligere. Han har tunge tanker om seg selv og sitt liv, og han viser tegn på depresjon. Situasjonen rundt skole som ikke er tilstrekkelig tilrettelagt, er med på å øke hans følelse av nederlag og gir ham dårlig selvtillit. Dette er en viktig årsak til at det er så avgjørende for meg å legge til rette hans opplæring fra hans utgangspunkt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar