Google
Videre mener vi som foreldre at skolen ikke har gjort sitt beste for å gi ham et godt tilbud. Dette har de plikt til. Derfor har jeg hele julen lest meg opp på lover og rettigheter og fagartikler, for å kunne argumentere for hva skolen bør sette inn av ressurser og hvorfor. Mitt håp er at skolen nå skjønner at det er behov for et eget tilrettelagt opplegg hvis min sønn skal trives og fungere på skolen. Her må det tenkes alternativt.
Noe annet min sønn, og mange andre med samme problematikk, sliter med, er såkalte følgediagnoser. Det dreier seg ofte om tvangshandlinger eller ulike psykiske vansker. I vårt tilfelle er det begge deler. Slike følgediagnoser skal jeg ta for meg i et annet innlegg. Det som er poenget her, er at min sønns problemer med skolen, gjør at hans psykiske helse blir dårligere. Han har tunge tanker om seg selv og sitt liv, og han viser tegn på depresjon. Situasjonen rundt skole som ikke er tilstrekkelig tilrettelagt, er med på å øke hans følelse av nederlag og gir ham dårlig selvtillit. Dette er en viktig årsak til at det er så avgjørende for meg å legge til rette hans opplæring fra hans utgangspunkt.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar